Strava při cukrovce 2. typu – Základní informace

Nejdůležitější součástí léčby diabetu 2. typu je právě strava. Ještě předtím, než si rozebereme několik nejlepších potravin při cukrovce, tak byste měli...

Pravdou je že …

Nejdůležitější součástí léčby diabetu 2. typu je právě strava.

Pokud Vám byla právě diagnostikována cukrovka 2. typu a přibyly Vám tak každodenní starosti (pravidelné kontroly u lékaře, měření hladiny cukru, léky atd.), pak je důležité, abyste svou diagnózu neprodlužovali a nezhoršovaly právě nevhodným stravováním.

Neznamená to ale, že se musíte vzdát vší stravy, kterou jste dosud zvykli jíst.

Musíte se však naučit jíst potraviny ve správném množství a postupně zredukovat ty potraviny, které mají na Váš zdravotní stav negativní vliv a snažit se je nahradit potravinami, které Vám pomáhají při léčbě cukrovky.

Poznámka: Právě z toho důvodu je důležité pořídit si glukometr a pravidelně si měřit hladinu cukru v krvi.

To je fajn, ale které to jsou ty potraviny?

 

Strava při cukrovce 2. typu

Ještě předtím, než si rozebereme několik nejlepších potravin při cukrovce, tak byste měli nejprve vědět rozlišovat jejich nutriční hodnoty minimálně podle těchto tří faktorů:

  • Množství bílkovin
  • Typ sacharidů
  • Typ tuků

Bílkoviny, sacharidy a tuky (tzv. makronutrienty) jsou základními živinami pro správné fungování organismu. Bez těchto tří složek by člověk nemohl existovat. Na druhou stranu jsou i hlavní příčinou vzniku cukrovky 2. typu a mnoha dalších onemocnění.

Každá z těchto složek nese v sobě energii, jejíž pokud je hodně a celá se nespotřebuje, tak si organismus tuto nespotřebovanou část uloží do tukových zásob (nebo za určitých podmínek do svalové hmoty, ale to je mimo toto téma.)

Není proto důležité jen konzumovat správné potraviny, ale také ve správném množství. V opačném případě budete přibírat tuk, který je hlavní příčinou cukrovky 2. typu a kardiovaskulárních onemocnění.

Kromě správného množství potravy je také důležité vědět, že tyto 3 makronutrienty se ve stravě nacházejí v různé formě. Pro příklad bychom si mohli uvést mouku.

Bílá mouka i špaldová mouka obsahují sacharidy. Přitom oba druhy obsahují tyto sacharidy v jiné formě. V případě bílé mouky jsou sacharidy rafinované což znamená, že zrna ze kterých se bílá mouka vyrábí jsou ochuzeny o důležité živiny včetně vlákniny a z toho důvodu se rychle vstřebávají do těla.

To má za následek prudké stoupání hladiny glukózy v krvi, což není zdraví prospěšné pro nikoho a už vůbec ne v případě, že máte cukrovku 2. typu.

Na druhé straně, obylniny při výrobě špaldové mouky nejsou zbaveny otruby a tím si zachovávají důležité živiny jako jsou vitaminy a vláknina.

Právě vláknina má tu vlastnost, že zpomaluje vstřebávání sacharidů a tím nevzniká prudký nárůst glukózy v krvi. Glykemický index resp. rychlost vstřebávání sacharidů do organismu je tedy u špaldové mouky nižší než u bílé a proto je vhodnější do diabetické diety.

Podobnou analogii lze udělat i s tuky, které také mají různé vlastnosti o kterých si povíme o chvíli.

Bílkoviny a cukrovka

Základní stavební složkou pro organismus jsou nepochybně bílkoviny. Bílkoviny se na nejnižší úrovni rozdělují podle obsahu aminokyselin na kompletní a nekompletní. Existuje 22 aminokyselin, které jsou stavebními látkami bílkovin. 13 z nich si umí tělo vyrobit avšak 9 je nutné přijmout ve stavě.

Těchto 9 aminokyselin nese název – esenciální aminokyseliny.

Potraviny, které obsahují kompletní bílkoviny jsou tedy takové, které obsahují všechny esenciální aminokyseliny.

Bílkoviny pomáhají regenerovat tkáň, budovat svalstvo a v některých případech může dojít také k přeměně bílkovin na glukózu, která se následně použije na energii (tento proces se nazývá glukoneogeneze).

Zdá se, že i navzdory glukoneogeneze nemá příjem bílkovin na zvýšení hladiny krevního cukru žádný vliv, právě naopak. Podle tohoto grafu má konzumace bílkovin u diabetu 2. typu naopak pozitivní vliv na snížení glykémie díky zvýšení produkce inzulínu.

To platí především v případě vyvážené stravy. Při dlouhotrvajícím hladovění (například přes noc) se glukoneogeneze pravděpodobně postará o to, že přijetí bílkovin na lačno bude mít vliv na zvýšení hladiny glukózy v krvi.

Poznámka: Žlutá křivka znázorňuje reakci u člověka s cukrovkou 2. typu a inzulínovou rezistencí a bílá křivka znázorňuje reakci u člověka bez cukrovky.

graf inzulinove rezistenceGraf: optimisingnutrition.com

 

Z jakých potravin přijímat bílkoviny?

Libové části masa

Podle některých statistik je největší výskyt cukrovky u lidí, kteří jedí maso. To platí zejména o zpracovaném mase a hovězím.

S ohledem na to, že ne každý je ochoten stát se vegetariánem nebo veganem, snažte se alespoň vybírat maso s minimálním obsahem nasyceného tuku jako jsou krůtí nebo kuřecí prsa.

Ryby

Ryby patří mezi nejzdravější druh masa a při cukrovce 2. typu by rozhodně neměly chybět. Kromě bílkovin obsahují vitamin D, jehož nedostatek je běžný u lidí s cukrovkou 2. typu.

Výhodou jsou i omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které se nacházejí ve větším množství u ryb jako pstruh, tuňák, sardinky, makrela aj.

Vejce

Už dávno neplatí, že slepičí vejce zvyšují špatný cholesterol. Ve skutečnosti pomáhají při snížení cholesterolu LDL a zároveň optimalizují hladinu HDL cholesterolu, jehož mají diabetici 2. stupně často nedostatek.

Luštěniny

Strava bohatá na luštěniny by měla být základem při diabetické dietě. Kromě samotných bílkovin mají luštěniny vysoký obsah rozpustné vlákniny a pomáhají zmírňovat zánětlivé procesy.

Luštěnina jako například fazole vám může také pomoci snížit hyperglykémii a navíc zpomaluje uvolňování glukózy do krve čímž zabrání prudkým výkyvům glykémie.

Nízkotučné mléčné výrobky

Bílkoviny můžete snadno doplnit s mléčnými výrobky jako např. nízkotučné tvarohy, sýry apod. V případě, že jíst samotný tvaroh je pro Vás nepřijatelné, můžete tvaroh zkombinovat s ovocem.

Sacharidy a cukrovka

Všechny sacharidy které zkonzumujete se do krve uvolní jako glukóza. I navzdory tomuto faktu mají různé druhy sacharidů na glykémii rozličný vliv. Z tohoto důvodu se zavedl takzvaný glykemický index, který určuje, jak rychle různé druhy sacharidů zvýší hladinu glukózy v krvi.

Kromě glykemického indexu má na rychlost uvolňování glukózy do krve vliv i poměr mezi tuky, bílkovinami a sacharidy v dané potravině.

Na úspěšné zvládnutí diabetu je proto důležité zaměřit svou pozornost na sacharidy, které se do krve uvolňují postupně.

Druhy sacharidů

Mezi základní druhy sacharidů patří:

  • Škrob
  • Vláknina
  • Cukr

Je důležité rozlišovat i způsob jejich zpracování a proto byste měli upřednostnit například celozrnné výrobky před necelozrnnými. Tak jak jsme již na začátku článku zmínili, bílá mouka je zbavena velmi důležitých částí obilí, kterou jsou otruba a klíčky, což má vliv i na rychlost uvolňování glukózy do krve.

Z toho důvodu je při cukrovce mnohem zdravější jíst výrobky například z celozrnné mouky, ze které při výrobě nebyly odstraněny důležité součásti, které negativně ovlivňují glykémii.

 

Z jakých potravin přijímat sacharidy?

Celozrnné výrobky

Pro diabetiky je důležité jíst potraviny, které nezvyšují prudce glykémii a právě díky vyššímu obsahu vlákniny se toto uvolňování glukózy do krve zpomalí, čímž nezvykne prudký nárůst glykémie.

(Poznámka: I když mají celozrnné výrobky tmavší barvu, tmavá barva nemusí hned znamenat, že výrobek je celozrnný.)

Ovoce

Ovoce obsahuje cukr (fruktózu), která sama o sobě není pro diabetiky vhodná. Je však důležité rozlišovat mezi fruktózou v ovoci, v prášku, v sirupu apod.

Jsou na to následující důvody:

  1. Ovoce je komplexnější zdroj živin, což má za následek pozvolnější trávení a absorpci fruktózy do krve.
  2. Je nemožné sníst takové množství ovoce, ze kterého by obsah fruktózy měl pro organismus nežádoucí vliv.

Ovoce by mělo být základem vyvážené stravy a pro diabetiky je díky antioxidantem zvlášť důležité. Různé druhy ovoce mají i různý glykemický index. Ideálně si vybírejte ovoce s nízkým a středním glykemickým indexem jako jsou například:

  • Banány
  • Borůvky
  • Jahody
  • Pomeranče
  • Hrozny
  • Meloun

Škrobová zelenina

Na základě obsahu sacharidů se zelenina dělí na škrobovou a neškrobovou. Právě díky škrobové můžete doplnit nejen sacharidy ale i mnohé další látky, které mají vliv na inzulínovou citlivost a zdravou glykémii.

Dbejte i na způsob přípravy zeleniny. Při vaření ve vodě totiž ztrácí zelenina některé látky jako jsou vitamíny, hlavně vitamín C.

Pokud si zeleninu připravujete v mikrovlnné troubě, tak je to ještě horší. V mikrovlnce totiž zelenina ztrácí téměř celý obsah vitamínu C. Zcela nejhorší příprava zeleniny je smažení na pánvi.

Ideální je proto jíst zeleninu syrovou nebo připravenou na páře.

Mezi škrobovou zeleninu patří například:

  • Mrkev
  • Kukuřice
  • Hrách
  • Dýně
  • Brambory

Luštěniny

Luštěniny lze považovat za zdroj bílkovin i sacharidů. Výzkumy ukazují, že lidé s cukrovkou 2. typu, kteří pravidelně jedí luštěniny mají v průměru lepší glykémii než ti, kteří jedli pouze celozrnné výrobky.

Kromě optimalizace glykémie byla konzumace luštěnin spojována také se snížením vysokého krevního tlaku a rizika vzniku kardiovaskulárních problémů.

Mezi luštěniny patří například:

  • Fazole
  • Hrách
  • Cizrna
  • Čočka

 

Tuky a cukrovka

Vysoká hladina glukózy v krvi není jediný problém, který je spojován s diabetem 2. typu. Fakt, že tuk nezvyšuje glykémii ještě neznamená, že jsou potraviny s vysokým množstvím tuku pro diabetiky prospěšné a nezpůsobují v dlouhodobém horizontu zdravotní problémy.

Existuje více druhů tuku přičemž některé druhy zhoršují inzulínovou citlivost, podporují zánětlivé procesy v těle a velká část těchto tuků se přeměňuje na LDL cholesterol.

To následně vede ke snížení průtoku cév, k problémům se srdcem, vysokým krevním tlakem a také ke zhoršení transportu glukózy do buněk. Konzumace velkého množství těchto tuků tedy vede nejen k přibývání hmotnosti ale i ke zhoršení léčby diabetu 2. typu.

Na druhé straně některé druhy tuků léčbu cukrovky zlepšují a právě na ty byste se měli zaměřit nejvíce.

Druhy tuků

Základní rozdělení tuků je následující:

  • Nasycené tuky
  • Nenasycené tuky
  • Monnenasýtené mastné kyseliny
  • Polynenasycené mastné kyseliny
  • Omega-3 a Omega-6
  • Transmastné kyseliny

Nasycené tuky a trans tuky jsou právě ty, které byste měli jíst nejméně. Často je však opak pravdou a většinu tuku lidé konzumují právě z nezdravých zdrojů.

 

Z jakých potravin přijímat tuky?

Dokonce ani těch “špatných” tuků se není třeba zcela vyhýbat a pravda je taková, že vyhýbat se jim úplně není ani možné. Stále však platí, že svou pozornost věnujte primárně tukům, které neprohlubují vaše zdravotní problémy.

Prospěšné tuky se nacházejí například v těchto potravinách:

  • Panenský olivový olej
  • Ryby
  • Ořechy
  • Vejce
  • Semínka (například slunečnicová)

Jak jistě víte, potravin je velké množství a postupně se jim budeme věnovat dále. Tento článek je shrnutím zdravého stravování pro diabetiky 2. typu a doufám, že Vás motivoval a nasměroval tím správným směrem.

P.S. Detailněji se věnujeme stravě v knize dia receptů pro zdravou glykémii, v níž kromě receptů najdete i kompletní stravovací harmonogram na nejbližších 28 dní.

Leave a comment