Těhotenská cukrovka

Těhotenská cukrovka nebo jinak řečeno gestační diabetes je metabolická porucha, přičemž riziko vzniku těhotenské cukrovky se zvyšuje v případě že...

Co je Těhotenská cukrovka?

Těhotenská cukrovka nebo jinak řečeno gestační diabetes je metabolická porucha, která má tendenci vzniknout v pozdějších stádiích těhotenství.

U těhotných žen je toto onemocnění obvykle jen dočasné avšak následky může nést v budoucnu i ještě nenarozený potomek.

Při těhotenské cukrovce nastává nesprávné využití inzulínu nebo jeho nedostatečná produkce.

Nadměrné množství glukózy v krvi během těhotenství může být pro dítě velmi nebezpečné.

Je důležité, abyste během těhotenství dodržovali doporučení svého lékaře týkající se hladiny glukózy v krvi, abyste se vyhnuli komplikacím a zajistily maximální zdraví dítěte.

Co způsobuje těhotenskou cukrovku?

Podle odborníků není možné určit přesné příčiny. Výzkumné studie však odhalily určité fakta.

Během těhotenství dostává dítě výživu od matky přes placentu. Placenta také uvolňuje některé důležité tělesné hormony, jako je estrogen a kortizol, které jsou důležité pro ochranu zdraví plodu.

Paradoxně, tyto stejné hormony také blokují inzulínové receptory přítomné v buňkách, čímž způsobují snížení inzulínové reakce.

Tento jev je více známý jako inzulínová rezistence v důsledku které je zhoršená reakce organismu na inzulín, což způsobuje problémy s absorpcí glukózy a také s metabolismem.

K prevenci vzniku těhotenské cukrovky u žen má lidské tělo přirozený obranný mechanismus a to takový, že slinivka zvyšuje produkci inzulínu, který má snížit vysokou hladinu glukózy v krvi.

Na dostatečnou kontrolu vysoké glykémie při těhotenské cukrovce může těhotná žena potřebovat až třikrát více inzulínu než obvykle.

Zajímavostí je, že onemocnění se objevuje v 24. nebo 26. týdnu těhotenství.

Se zvyšováním doby těhotenství se také zvyšuje množství vylučovaných placentárních hormonů do krve a to způsobuje postupné zhoršení inzulínové citlivosti.

Riziko vzniku těhotenské cukrovky se zvyšuje v případě že:

  • Jste starší než 35 let
  • Máte rodinnou anamnézu těhotenské cukrovky
  • Trpíte syndromem polycystických vaječníků
  • Máte obezitu
  • V minulosti jste porodila dítě s vrozenými poruchami nebo jste již těhotenskou cukrovku v minulosti měli

 

Test na těhotenskou cukrovku

Vyšetření na gestační diabetes probíhá v 24-28 týdnu těhotenství a diagnostika probíhá “orálním testem glukózové tolerance“, po kterém Vám lékař změří hladinu cukru v krvi.

1 hodinový Orální glukózový toleranční test: Při tomto testu budete muset vypít roztok, který obsahuje 50g glukózy. Organismus tuto glukózu rychle vstřebá a způsobí zvýšení hladiny glukózy v krvi. Po 60 minutách Vám bude odebrána krev, která se pošle na analýzu. Podezření na vznik těhotenské cukrovky vzniká v případě, že hladina glukózy je vyšší než 130-140 mg/dl. Při tomto testu nebudete muset dodržovat žádný půst.

3 hodinový orální glukózový toleranční test: Tato metoda testování se doporučuje jen tehdy, když jsou předešlé výsledky při 1 hodinovém testu na toleranci glukózy abnormální. Při tomto testu budete muset vypít roztok obsahující 100 g glukózy. Hladina glukózy v krvi se testuje čtyřikrát během tří hodin a výsledky se následně analyzují. První test se provede ještě před vypitím glukózového roztoku a následující testy se provádějí každou další hodinu až do dosažení 4 testů. Těhotenská cukrovka Vám bude diagnostikována, pokud budou 2 ze 4 testů vykazovat abnormální hodnoty.

Hladina cukru nižší než 140 mg/dl se považuje za bezpečnou. V případě hladiny cukru v krvi vyšší než 140 mg/dl Vám bude diagnostikována těhotenská cukrovka.

Strava při těhotenské cukrovce

Obecně byste se měli zaměřit na potraviny s vysokým obsahem vlákniny, jako jsou například celozrnný chléb, obilniny, luštěniny, rýže, těstoviny, zelenina a ovoce.

Tyto potraviny obsahují “zdravé” sacharidy, které se do těla vstřebávají pomaleji a nezpůsobují tak velké změny hladiny cukru v krvi. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny jsou také dobré pro trávicí systém.

Dobrá volba pro výběr zeleniny může být například:

 

  • Brokolice
  • Špenát
  • Zelí
  • Hlávkový salát
  • Květák
  • Paprika

 

Z bílkovinných zdrojů se zaměřte převážně na jedení ryb, které kromě bílkovin obsahují také zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny, které jsou prospěšné pro vaše zdraví a zdraví vašeho dítěte.